Airstream

Ons privé project THE SILVER BULLET !!!

KLIK OP DE FOTO’S OM ZE TE VERGROTEN!!!

Op E-Bay zagen wij, Buddy en Sandra, deze Airstream Excella camper uit 1981 van zo’n 28ft lang. We vielen meteen op z’n ronde vormen en glimmende buitenkant! De camper stond in Redding, Californië. Toen hij voor de tweede keer aangeboden werd op Ebay, was het voor ons duidelijk dat deze camper voor ons bestemd was. In oktober 2011 kochten we hem. Dit was een grote gok omdat we niet wisten of het allemaal wel echt zou zijn. Pas in december 2011 konden we gaan kijken of ie echt bestond en gelukkig werden we niet teleurgesteld. De camper had twintig jaar stilgestaan dus er mankeerde wel wat aan, maar lopen deed ie in ieder geval! Het interieur was nog helemaal origineel en lekker oubollig. Ons plan was het hele interieur eruit te slopen en hem helemaal naar ons eigen idee in te richten. Verder wilden we hem op gas bouwen, want deze benzine slurper blijkt zo’n 1 op 3 te rijden.

Toen we er in december 2011 een week waren, maakte Buddy hem technisch rijklaar. Er gingen 6 nieuwe banden op (+ 1 reserve). Sandra haar taak was om de binnenkant een beetje schoon te maken. Het plan was namelijk om eind april weer terug te gaan en hem dan in vijf weken tijd naar de boot in Galveston te brengen. Vanaf daar zou de camper verscheept worden naar Nederland (via Zeebrugge). Van deze vijf weken maakten wij natuurlijk wel een leuke vakantie.

Er werd aardig aan versleuteld, maar vooral het spuitbusje WD40 was erg nodig. Door het lange stilstaan, stond alles behoorlijk vast en zo’n busje vet deed wonderen! We sloten een verzekering af en we regelden bij de DMV een tijdelijk permissie zodat we in ieder geval rond konden rijden. Na een paar dagen waren we zover dat we proefritjes konden gaan maken in de prachtige omgeving. En even een koffie bij de Starbucks! Tot ons grote verdriet moesten we aan het einde van de week afscheid nemen van “ons kind”. We mochten hem bij de oude eigenaar laten staan totdat we eind april weer terug zouden komen om hem definitief mee te nemen voor de “grote reis”.

Op 27 april 2012 was het eindelijk zover!! Na een vertraging van 4 uur op Schiphol landden we in San Francisco. Eerst een nachtje goed uitgerust in een hotel en de volgende ochtend konden we dan eindelijk naar onze Silver Bullet!! Hij stond er nog net zo te glimmen als toen we er in december waren. Na een paar dagen konden we nu echt aan onze reis gaan beginnen!

We hebben heel heel wat miles gereden vanaf beginpunt Redding (Californië) naar eindpunt Galveston (Texas).
Het volledige reisverslag is te lezen op www.airstreamvakantie.waarbenjij.nu
Onderweg hebben we diverse keren probleempjes gehad, maar dat waren voornamelijk slangen die scheurden door uitdroging. Het zonnige klimaat in Californië heeft dus als voordeel dat er geen roest op de camper zat maar als nadeel dat alle rubberen slangen poreus en uitgedroogd waren. Maar goed, alle probleempjes waren te herstellen!
Aan het eind van de vakantie heeft Buddy nog die enorme airco’s van het dak gesloopt. Voor het verschepen werd het aantal kubieke meters gemeten en zonder die airco’s scheelde het weer wat geld. De hele procedure van het verschepen werd verzorgd door WRI (Within Reach International bv). www.wr-int.com . Prima geregeld!

zonder airco's

De bootreis duurde een maand en op 25 juli 2012 konden we de camper ophalen in Zeebrugge. Opgelucht waren we dat ie ongedeerd uit de strijd was gekomen! Beetje jammer was dat ie helemaal leeggestolen was…….. Al het gereedschap, de stoeltjes, de achteruitrijcamera, de souvenirs, het beddengoed, de koekjes en het servies was weg! Maar goed, verder was ie onbeschadigd en dat was het belangrijkst! En zo konden we z’n eerste rit gaan maken op Europese bodem! Op naar huis!!

Inmiddels is het grote restauratie project begonnen. Zoals te zien op de foto’s, heeft mijnheer van der Wereld senior al bijna het hele interieur eruit gehaald!! Het interieur was verteerd, uit de tijd en ook nog is zeer onhandig ingedeeld. We hebben een moderne caravan gekocht, die totall los was, om het interieur daarvan in de Airstream te zetten.

Omdat hij 20 jaar stilgestaan heeft, hebben we eigenlijk alles moeten vervangen. Nieuwe remmen, keerringen, bladveren en zelfs nieuwe luchtbalgen!!!
Dit moest soms uit noodzaak en soms ook om de eerste jaren geen problemen te hebben.

De stoelen zijn er uit en het hele houtwerk eronder was, waarschijnlijk door lekkage, verrot. Alles is eruit gesloopt en er is een nieuwe constructie gebouwd.
Het hout is nu onverwoestbaar betonplex. We  proberen alle veranderingen ook verbeteringen te laten zijn.

De originele wielkasten waren enorm hoog en namen zoveel ruimte in dat het nieuwe interieur niet zou passen. We hebben daarom nieuwe wielkasten gemaakt.

De vloer is bewerkt met houtmenie, dit om bij eventuele toekomstige lekkage niet weer desastreuze gevolgen te hebben.
Hierover zal uiteindelijk zeil gelegd worden.

Op de foto hieronder zijn de nieuwe stoelen te zien! Deze komen uit een Alfa 166 en zijn van leer en elektrisch verstelbaar.
We moeten natuurlijk wel een beetje Alfa gevoel er bij houden!!!

Terwijl het eerste plan was om er een dieselmotor in te maken, hadden we na een uur rijden al door dat we het V8 geluid niet kwijt wilden.
Omdat we toch schoner wilden rijden, katalysators wilden monteren en het geluid nog mooier wilden hebben, zijn er compleet nieuwe Rvs uitlaten onder gemaakt.
Ik kan met trots zeggen dat er ze er niet alleen waanzinnig mooi uit zien, maar ook zo klinken!!

We zijn begonnen met het interieur te plaatsen en proberen daarbij alles zo veel mogelijk origineel te laten lijken.
Maar daarbij wel alles efficiënt indelen en veel ruimte behouden.
De mix tussen oud en nieuw tot 1 geheel te maken, is een leuke uitdaging!
De oude bovenkastjes moesten wel blijven van ons.

De zithoek is direct achter de bestuurder geplaatst en de rechter voorstoel kan draaien zodat het een gezellig geheel wordt.

Achter de zithoek kom de keuken en daar weer achter de hangkast.
We hebben het bed hoger gezet en er 6 forse lades onder gemaakt. Je kan nooit teveel bergruimte hebben!!

Op de foto hieronder aan de linkerkant is de badkamer. Het is eigenlijk meer een natte cel, want onze ervaring is dat met 1 keer douchen het schone water op is en het vuile vol. Dat doen we dus liever op de camping.
De badkamer is maar 1 meter breed, maar toch erg compleet zoals je op de foto hieronder al kan zien.

Aan de buitenkant ziet het er weer super origineel uit, vinden wij.
Al zijn we niet helemaal onbevooroordeeld!!

Spruitstuk !

Nieuwe RVS wieldoppen.

Op 12 april 2013 wilden we dat de camper rijklaar en optisch in orde zou zijn, want vrienden van ons, Bas en Chantal, gingen trouwen en wilden heel graag de camper als trouwauto gebruiken.  Met Buddy als chauffeur!! Het was echt een succes!