opbouw race auto Alfa 147 1.6 Turbo selespeed

Wij zijn begonnen met de opbouw van een alfa 147 voor het circuit. De bedoeling is om deze auto zo goed mogelijk op te bouwen met een niet al te groot budget. Het opbouwen van deze auto gebeurt in onze garage in Roelofarendsveen.

Om dit te realiseren, hebben we een Alfa 147 2.0 Selespeed uit Engeland laten komen. Deze heeft een lichte voorschade en een kapotte motor. We hebben voor een selespeed gekozen omdat wij benieuwd zijn hoe een selespeed zich op het circuit gedraagt. Verder gaan we de 2 liter motor vervangen voor een 1.6(88 Kw) om te kijken wat de mogelijkheden hier mee zijn.

Kortom, dit wordt ook voor ons een leerzaam en interessant project.

Het opbouwen van de Alfa 147 zal stap voor stap gaan gebeuren. In dit verslag zullen we proberen door middel van foto’s met uitleg het project vast te leggen.

De volgende punten willen we aanpakken:
– 1.6 16V motor voorzien van turbozuiger en verder reviseren;
– Een turbo monteren;
– Het onderstel compleet aanpakken en circuitwaardig maken;
– Interieur demonteren en een rolkooi en racestoel plaatsen;
– Grotere remmen rondom monteren;
– Motormanagement aanpassen.

Om te beginnen hebben we de motor uit de auto gehaald en de wielophangingen gedemonteerd.

De orginele veerpoten worden vervangen voor dit schroefset van ATS en deze stabilisator stangen set.

Veerpoten achter zijn hier gemonteerd met de orginele veerpootschotel.

Om de voorwielophang ook onder belasting strak op de weg te houden, nemen we een nieuwe bovenste draagarm en vervangen we de rubber voor powerflex rubbers.

De bout die de reactiearmen aan het fusseestuk vast houdt, wil in het fusseestuk nog wel eens krom gaan bij extreem zware belasting. Dit hebben we opgelost door een bus op maat te maken die de holling in het fusseestuk opvult.

Om de achterwiel ophanging nog wat stijver en afstelbaar te maken, hebben we zelf deze reactie stangen gemaakt. Hierdoor kunnen we het camber achter goed afstellen. Ook hebben we het fusseerubber vervangen voor een powerflex variant.

Om de auto wat licht te maken, hebben het het orginele stalen subframe vervangen voor een van een GTA. Deze is van aluminium, stijver en 1700 gram lichter.